Weeshuis - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Soof&Marleen - WaarBenJij.nu Weeshuis - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Soof&Marleen - WaarBenJij.nu

Weeshuis

Door: Xavier & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Soof&Marleen

14 Juli 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Vandaag onze eerste dag in het weeshuis gehad. We werden vanmorgen om 8 uur door Jimmy onze toektoek driver voor vandaag opgehaald! Hij bracht ons naar de Rabbit School, waar ook het weeshuis is en een slaapplek voor de oudere (wees)kinderen. Van buiten ziet het er nog wel mooi uit, maar van binnen kan er veel veranderen. De tuin kan ook wel een opknap beurt gebruiken.

Het weeshuis heeft verschillende ruimte's voor overdag en slaapkamers voor de nacht. Hun nacht begint alleen al om 5 uur 's middags.. En 's morgens om 6 uur worden ze weer uit bed gehaald!

'S morgens mochten we helpen bij de fysio. 2 Cambodjaanse vrouwen hielpen de kinderen, de vrijwiliggers kunnen dan met de andere kinderen spelen tot dat zij aan de beurt waren.

Daarna was het etenstijd, want dat is het al om 11 uur. We mochten de kinderen eten geven en daarna gingen ze slapen tot half 2.

Vanmiddag met de kinderen gezongen, gemasseerd en naar buiten geweest.

Het zal een paar dagen duren om onze plek hier te vinden. Er is geen programma en geen goede begeleiding.. Het weeshuis leeft van de vrijwiliggers en gelukkig zijn die er op dit moment genoeg.

De kinderen zijn allemaal gehandicapt, sommige hebben syndroom van down, autisme, blind etc. Enkele kinderen kunnen praten of zelfstandig lopen. Maar dat aantal is ook op één hand te tellen..

Het weeshuis heeft echt geld nodig en wij gaan deze weken goed bedenken waar we dat geld in kunnen stoppen wat we hebben opgehaald.. Alles is nodig, denk aan; pampers, kleren, eten, klerenkasten (want de kleren worden nu opgevreten door de muizen), speelgoed, bedden etc.

Vanavond hebben we een echte Cambodjaanse avond gehad!! Voor het eerst de weg niet weten, we zijn allebei niet zo een held in kaart lezen, haha. Dus een toektoek driver heeft ons naar een guesthouse gebracht, waar we misschien volgende week gaan slapen.

Daarna op straat bij een tentje gegeten; rijst met inktvis (kwamen we dus later achter). Toen we net aan het eten waren, kwamen er oude vrouwen en kindjes om geld vragen, echt heel zielig om hun te zien. Terwijl wij het dan zo goed hebben met onze inktvis. (dacht Xavier anders over, haha)

In Cambodja is het erg ongelijk, mensen die in Audi, Porsche, BMW etc. rijden en mensen die heel de dag over straat zwerven en vuilniszakken overhoop halen opzoek naar eten en plastic.

Zo, genoeg voor vandaag. Wij gaan snel slapen, morgen half 7 de wekker!

Liefs, Xavier & Marleen.

• 14 Juli 2014 - 21:27

Juliette:

ja wat een ervaring , wat een schok zal het zijn geweest. Jullie kunnen daar wat betekenen ...
    lekker het eten hahahaha
    slaap lekker

• 14 Juli 2014 - 23:28

JGMA:

Wat een contrast! Heel fijn dat jullie iets voor deze kinderen kunnen betekenen. Geniet vd ritjes door de toek-toek driver....wat zul je straks weer blij zijn naast je andere chauffeur te zitten Marleen ;) lfs van de Afrikareizigers

• 15 Juli 2014 - 08:46

Tante Neel:

Hoi Marleen en Soof,
    Wat een ervaringen!
    Fijn dat jullie je inzetten om met deze kinderen te werken!
    Mooi om jullie verhalen te lezen en te volgen. Goede tijd en tot het volgende verslag.
    X tante en de mannen!

• 25 Juli 2014 - 23:15

Ome Gillis:

Marleen,
    Heel indrukwekkende verhalen allemaal.
    Soms zijn dit soort dingen "goed" of indrukwekkend om mee te maken.

Dan realiseer je hoe goed wij het hebben.

Maar Marleen en Soof hebben jullie maar een heel leuke maar ook niet onbelangrijk een leerzame tijd mee.

Groeten, Ome Gillis.